Guru besar adalah orang yang paling penting di setiap sekolah. Oleh itu seorang guru besar hendaklah sentiasa memastikan sekolah yang ditadbirnya selalu dalam keadaan baik.Maksudnya baik dari segi disiplin pelajarnya, juga baik dari segi akademik pelajarnya dan yang tidak kurang pentingnya ialah setiap guru dan kakitangan sekolah menjalankan tugas dan tanggungjawabnya dengan sempurna.

Selain itu guru besar yang baik juga tidak akan semata-mata berkurung di dalam bilik menghadap dinding atau komputer di atas meja. Guru besar yang baik sekali-sekala atau mengikut jadual yang telah ditetapkannya akan meninjau atau melihat keadaan sekolah. Melihat sendiri pelajar-pelajar dan guru-guru dalam melaksanakan kewajipan mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Satu cerita mengenai seorang guru besar di sebuah sekolah. Satu hari beliau meninjau keadaan sekolahnya. Beliau mendapati sebuah kelas tidak ada guru yang mengajar sedangkan waktu tersebut sepatutnya ada guru yang mengajar. Beliau pun masuk kelas tersebut, lalu bertanya “Mana guru mata pelajaran kamu? Kenapa belum masuk mengajar? ” “Guru kami memang selalu akhir masuk kelas cikgu” Jawab ketua darjah kelas tersebut. Guru Besar bertanya lagi, Pagi tadi berapa ramai yang sembahyang Subuh berjemaah? Cuba angkat tangan! Cuma dua atau tiga orang saja yang angkat tangan. Ertinya masih banyak lagi orang-orang kita yang beragama Islam tetapi kurang memperhatikan sembahyangnya. Ada juga yang mengatakan, “Saya sembahyang Subuh pagi tadi cikgu tapi ibu saya jadi imam!……